torsdag, juli 21

DIY Inbjudan till 30årsfest

Såhär tänkte och skapade jag inbjudan till min 30årsfest.


Jag ville ha en somrig, lekfull, färgstark inbjudan med snygg design och struktur. Kvuerten (papperspåsen) jag skulle använda mig av hade inverkan på storleken. Även det blommiga pappret, ett scrappbookingpapper på ca 30x30cm, påverkade utformningen. För att få så lite spill av pappret och att inbjudan skulle passa kuvertet delade jag pappret i tre remsor. 10x30cm. Dessa viktes sedan på mitten. Pappret var storblommigt på ena sidan, den använde jag utåt. Insidan var också mönstrad, men allt gick då i rosa. Det rosa ville jag ha mer som en accentfärg, så till bild och textrutan i kortet valde jag mer blå och gröna toner.

På framsidan stansade jag ut en etikett, där jag skrev gästernas namn. (Det förtydligar även exakt vilka personer som är bjudna, alltså inga barn. Likaså gjorde jag på kuverten). 
Insidan bestod av en bild på mig och själva inbjudan. Jag använde mig av excel när jag designade layouten. Först skissade jag upp så jag fick med och plats med all text. Jag sammanfogade celler för att få till textrutorna. Det blev lite pillande med textstorlek och fet text för att fylla ut cellerna på ett snyggt sätt. Jag fick även förkorta vissa texter eller göra fler mellanrum för att nyttja hela cellbredden på ett så jämnt sätt som möjligt. Emellanåt gjorde jag en provutskrift för att se hur det såg ut och kontrollera att jag kunde klippa till det till den storlek jag behövde. Jag använde mig av olika typsnitt. Ett till överskriften, ett till ”festbeskrivningen” och ett tredje till den mer praktiska infon, när och var. I ”festbeskrivningsrutan” lämnade jag lite plats för att själv kunna signera inbjudan. Till sist märkte jag upp allt med linjer innan jag printade på hårdare turkost papper.

Så här fint blev det!


Inga kommentarer: