tisdag, september 13

Tisdagsbak!

Regn och blåst och blåst och regn. Så idag blev det bullbak.
Jag bakar oftast bröd och kakor men har så svårt att komma till och baka bullar.
Varför vet jag inte, för det är väldigt roligt när man väl gör det.


Det blev vaniljbullar!

125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl vit sirap
2 tsk kardemumma
ca 15 dl mjöl
lite salt
smör, vaniljsocker, vaniljsåspulver, pärlsocker och ägg att pensla med.

Blanda jäst med fingervarm mjölk. Arbeta in sirap, mjöl och kryddor. Klicka till sist i smöret.
Låt jäsa i 30 min. Knåda degen. Dela på 2 och kavla ut till formen av en rektangel. Smöra och på med vaniljsocker och vaniljpulvret. Vik dubbel och skär i remsor. (Jag fick ut 16 st på varje del). Ta remsa för remsa tvinna lite och gör en "inte-riktigt-färdig-knut". Lägg i formar och jäs 15 min till.
Pensla med vispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader 15-20 min.

Första plåten blev välgräddad och andra plåten blev väl gräddad...
(Äpplet faller inte långt från trädet...)

Inga kommentarer: