lördag, juli 14

Att sätta en surdeg

Äntligen har jag lyckats!
Nu i efterhand tror jag att om jag bara haft lite tålamod och läst hela receptet hade jag lyckats för längesen...


Dettta är en surdeg på rågmjöl. Receptet kommer från "Surdegsbröd" av Martin Johansson. (http://litemer.paindemartin.se/)

Dag 1, morgon.
1 dl ljummet vatten
0,5 dl rågmjöl

Rör ihop i en glasburk som rymmer minst 5 dl. Sätt på locket, men inte för tätt.
 Förvara burken ganska varmt. 20-25 grader.
Skaka försiktigt på burken, morgon och kväll i 3 dygn.

Dag 4, morgon.
1 dl ljummet vatten
1,5 dl rågmjöl

Rör ner detta i burken.

Dag 4, kväll.
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Nu ska jäsprocessen kommit igång och surdegen bör ha vuxit.
Min surdeg hade nu intagit konsistensen av chokladmousse, så den var klar att baka med. Så dag 5, morgon, Tog jag mig ann mitt första recept.

Om man inte hinner baka med surdegen så häller man ut allt utom 0,5 dl. Fyller på med 1 dl ljummet vatten och 1 dl rågmjöl. Så kan man förvar den i kylen ca 1 vecka. sedan är det dags att baka eller göra om föryngringen. När man använder en del av surdegen så fyll på med nytt, så har man den alltid kvar.

Inga kommentarer: