söndag, september 30

Höststädning i trädgården

I morses klev jag upp och gick ut i trädgården vid 7-tiden. Lämnade resten av familjen sovandes, så jag fick en dryg timma för migsjälv. Med en kopp kaffe i handen gick jag en sväng runt huset och planerade min tid. Jag skulle jordslå havtornsbuskarna, som stått i krukor på trappen. Plantera om och ta in pelargonerna. Plocka upp knölar och lökar från dahlior och doftlilja. Ställa in nogra solstolar i ladugården och pynta upp med lite nytt i krukorna som gapar tomma.


Några pelargonplantor får stå kvar lite till, då de inte verkar påverkade av de kalla tempraturerna.


I skogen rev jag upp några ”plantor”med mossa och stensöta. Detta tillsammans med ljung får nu stå i krukorna fram tills granar, tallris och mossa gör entre. 


Doftliljorna, som tyvärr aldrig blommade iår, drog jag upp och låter nu torka lite innan de placeras tort och frostfritt under vintern. Detsamma gör jag med dahliaknölarna.


Omplantering och intagning av pelargoner.

Inga kommentarer: