torsdag, juli 20

DIY Inbjudningskort till vattenkrigskalas

Nu är det dax för kalas igen och denna gången har Kasper bestämt att det ska bli vattenkrig!




Vi är ca 30 personer i närmsta familjen (min och Mikaels mammor, pappor och syskon med familjer). Så när det ska göras inbjudningskort är det i dagsläget 12 stycken som ska till. Jag älskar att pyssla med sånthär men jag vill inte lägga hur mycket tid som helst, så vissa genvägar har man fått lära sig genom åren. Att göra själva inbjudan i excel tycker jag funkar bra. Där kan men genom att sammanfoga celler hitta en bra struktur så inbjudan blir rak och snygg. Med hjälp av olika typsnitt, textfärg, fet eller kursiv text kan man anpassa inbjudan efter ens målbild. Innan jag sätter mig framför datorn brukar jag göra en skiss på vanligt papper. Ser till att den får det format jag tänkt mig och sedan rita ut layouten så jag vet att allt får plats.

Datum, tid och plats tycker jag är bra om det står ganska samlat och tydligt. Det underlättar när tillställningen närmar sig och man snabbt ska dubbelkolla detta.
När vi som i detta fall valt att bara ha en starttid skriver jag ut vad vi tänkt bjuda på så får gästerna ett hum och hur upplägget ser ut och hur lång tid vi förväntar oss att detta tar.


Lördagen den 22 juli
Klockan 17
På Näset
Det blir vattenlek, grill och tårta.
osa. 19 juli


Inbjudan är utskriven på ett A4papper som vi vikt på mitten, runt ett färgatpapper och häftat fast.
Det färgade pappret kunde kasper sedan klippa till kanterna efter tycke och smak.
Grabbarna ville ha många färger på inbjudan så vi valde grönt, blått och orange i flera nyanser.

Bilderna printade i på fotopapper i en mindre storlek och häftade fast.


De blå "stjärnorna" associerar till vattensplash.





Inga kommentarer: