tisdag, april 2

Testar "våren med växthus"

Första våren med växthus. Det pågår ett febrillt utforskningsarbete och det är mycket nytt att lära. När kan jag ställa ut förkultiverade plantor i växthuset? Kan jag så nått i växthuset och få skörd innan tomaterna skall planteras ut? När kan jag plantera ut tomaterna??


Jag tänker att allt har att göra med temperaturen. Så för någon vecka sedan köpte jag en termometer. En sådan vanlig för att mäta inne och ute temp samt att man kunde se max och min. Det blir ju perfekt!! Att ha koll på skillnaden mellan inne och ute är ju smart. Jag trasslade ut sladden genom en springa i dörren och fäste den i hängrännan så utergivaren stack ut i luften en bit från växthuset. Innegivaren ställde jag i en av bäddarna. Nu var det bara att vänta och följa tempväxlingarna..
Några dagar senare kollade jag max och min och såg att det inne i växthuset hade varit +50grader max och min 0 grader. Ute hade det varit -10 som kallast. Kunde det vara så att det redan var frostfritt i växthuset!? Sedan gick hjärnan ett varv till.. Kan det vara så att innegivaren inte går ner på minus.. Jo, så var det. Och max går till +50, så det kan alltså ha varit varmare.
Så nu har jag plockat in hela termometern i växthuset och även satt i två av de automatiska öppnarna till tackluckorna, så ska jag både få en korrekt koll på tempreturen samt inte lika höga tempväxlingar. Fortsättning följer..

Ett annat litet test kom till när jag hittade en påse spenatfrön som gick ut 2017. Slängde på lite ny jord i en av bäddarna, vattnade och strösslade ut fröna. Toppade med jord, plattade till, Adam vattnade lite mer.. Och lade över en bit fiberduk. Så nu får vi se om det kan bli en tidig skörd innan annat skall planteras ut. Fortsättning följer där med..

Inga kommentarer: