söndag, april 7

Vårdukning med blommande lökar och vide

Jag gillar att fylla år, jag gillar att duka fint och jag gillar att laga mat. Dessa tre saker brukar jag kombinera genom att bjuda föräldrar och svärföräldrar på middag i april.


Inbjudningskortet fick både agera sändebud och dukningsinspiration.
 

Duken är en längd av juteväv som egentligen är till för trädgården. Köpte den i trädgårdshandeln 1,2x3m, och klippte till lagom längd. Nysilvertallrikar köper jag på loppisar och har under
åren samlat på mig ett bra gäng. I vanliga fall använder jag de under blomkrukor och sådder.
Till olika arrangemang eller som en bricka. Nu fick de på linneservetten balansera ett
glas med en pärlhyacintlök och placeringskortet med videkvistar. Mitt på bordet ställde
jag ljusstaktar och glas med narcisser i. När vi satte oss till bords för att äta
fyllde vi på mittarrangemanget med våra hyacintglas.
 

Meny:
Grillad flankstek med broccolimos, baconinlindad sparris, brieost, oliver och sallad.
Hemgjord kolaglass med rom och salta pecannötter.
 

Broccolimos:

Till 8 pers.
1kg broccoli
400g blomkål
4 avocado
1 dl majonäs
150g smör
Muskotnöt
Salt, peppar

Dela ner blomkål och broccoli i mindre bitar, stammen också.
Koka i saltat vatten ca 5 min. Så det finns lite tuggmotstånd kvar.
Häll av vattnet och låt ånga av. Kör kålen med en stavmixer. Blir det vattnigt så häll det i en handduk och krama ur vätskan. Det ger ett fastare mos.
Mixa med avocadon, smör och majonäs. Smaka av med salt peppar och riven muskotnöt.
Det blir väldigt grönt och passar till både kött och fisk. Lycka till
 

Inga kommentarer: