onsdag, september 25

JAS äppelträdsbeskärning

Innan September tar slut hade jag tänkt att beskära vårt äppelträd. Nu är det gjort!


Äppelsorten är ett Aroma som vi fick när vi flyttade in 2011. Första året fick vi 6 äpplen andra året 4 och tredje året inga äpplen. Men efter det har det tagit fart och levererat. Tre gånger har jag slagit ner en stolpe för att stadga det men alla stolpar har gått av.. Det vill antagligen luta lite.
För att kompensera lutningen och då det står ganska utsatt för blåst tänkte jag att en beskärning för att lätta lite på högersidan hade varit bra. Jag vill också ha känslan av ett stort och högt träd, så jag har stammat upp det allt eftersom det blir högre.

Det blev ett ganska rejält ingrepp iår. Svårt att sluta när man kommit igång. Men jag fick en bra känsla efteråt och känner att jag har en plan som trädet kommer gilla.

Vi får se vad som händer nästa år.

Inga kommentarer: