lördag, februari 2

"Snyggså" - Så i en PETflaska

Av erfarenhet så ska jag inte så mina frön förens mitten/slutet av mars. Eftersom jag inte har någon växtbelysning får jag bara långa och gängliga plantor när jag sår tidigare. Då ljuset ännu inte helt återvänt till vårt avlånga land. Men att "snyggså", så några frön lite snyggt och använda som en inredningsdetalj, räknas väl inte..


Hur jag gjorde:

Jag tog en PETflaska klippte den precis under etiketten. Sedan klippte jag även av den precis ovanför etiketten. Toppdelen blev då snäppet mindre att den passade i bottendelen. Fyll nederdelen med såjord och lägg ut dina frön. Jag strösslade ut ca 10 stycken basilikafrön. Ju fler frön, ju tidigare kommer du få plantera om plantorna. Jag tänker att sätta ett tomatfrö ger ett annat intryck när plantan kommer upp. Den kommer då stå som en liten primadonna i kupan. Med flera små basilikaplantor tänker jag att det kommer bli lite mer som en grön skog.

Runt gängorna på flaska satte jag en bit vaxpapper och band om med ett sisalsnöre och satte i en etikett. Låt kreativiteten flöda! Eller varför inte göra det tillsammans med barn så får de var sin liten sådd att pyssla om. Och med deras kreativitet kommer flaskornas utseende nå nya höjder!

Vattna sådden och ställ ljust. Jorden skall hållas fuktig.

Lycka till!

Inga kommentarer: