lördag, mars 24

Förkultivera jordgubbar del 1.


Visst ser det smart och idylliskt ut. Barnen som sår jordgubbsfrön i äggkartonger.
Jag tyckte det var smart då de skulle stå mörk några dagar. Det var ju bara att stänga locket. Och alla frön fick en lagom stor portion jord att gro och växa i. Toppen ju! Men…

Kartongen sög i sig allt vatten. Jag tog plastfolie och lade tätt på jorden i ett försök att hålla fukten kvar, men ändå ville de inte gro. Efter drygt en vecka gröpte jag ur all jord och lade den i ett plasttråg. Jag fyllde på med ett tunt lager såjord och strödde ut yterliggare några frön. Fuktade, plastade in och på med en tidning så det stod mörkt. Och där stod det, i en vecka..
 3 små gröna strån tittade upp, så jag tänkte att vi provar att ställe de ljust, som beskrivningen på påsen säger. Jag tänkte att de andra kanske också kommer igång om de får lite ljus.. Men även här blev det bakslag. Jorden torkade ut, de 3 små jordgubbsgroddarna torkade också ut, så nu var jag tillbaks på ruta 1.
Jag lät lådan med uttorkad jord och fröer stå kvar hemma på bänken, då jag ändå inte hade planen att så nått annat just nu, så kanske att det ändå tittar upp nått.
För några dagar sedan stod jag vid ett fröställ i en butik och fick syn på jordgubbsfrön från en annan leverantör. Fröerna som riktade sig till barn och som marknadsfördes som ”lättodlat” fick mig att se rött. ”Va f*n”, tänkte jag och ryckte åt mig en påse. Läste förkultiveringsbeskrivningen för att se om jag missat nått. På denna påse stod det att fröna skulle stå mörkt OCH KALLT i några dagar för att gro. Så detta gav mig nytt hopp! När jag kom hem vattnade jag på min lilla sådd igen och ställde den just, mörkt och kallt. Så nu får vi se om det kanske blir lite jordgubbsplantor ändå. Fortsättning följer…


Inga kommentarer: