onsdag, mars 21

Tack och adjö, all denna snö!!


 Nu jädrar kliar det i fingrarana! Jag vill att snön ska försvinna nu för att se mina vårlökar tränga igenom i gräsmattan. Undrar om snödroppslökarna jag satte i höstat har tagit sig?

Odlingslådorna i vintervila

Jag planerar för att ställa upp ett litet växthus, för att kunna odla tomater och paprikor på ett bättre sätt. Så det är ännu en orsak till att jag vill att snön ska försvinna. Tomaterna har redan tittat upp på fönsterbrädan och paprikan ska nu ner i jorden så växthuset behöver komma på plats..


Här ska växthuset stå

I år ska jag prova att odla kål. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser mina små kålplantor komma upp ur jorden. Hur ska jag lyckas skydda dessa plantor från kålfjäril, larver och sniglar? Att täcka med fiberduk har jag läst ska vara effektivt, men jag vill ju även odla snyggt. Så vi får väl se hur jag får till det… Som sagt, spetskål, blomkål, broccoli och rödkålsplantor står hemma i fönstren. Så snön, du behöver försvinna nu så jag kan börja gräva nya land, tack.

Inga kommentarer: