torsdag, juni 7

Nässelvatten


I kvällsljuset omgiven av små surrande knott och iklädd dubbla handskar glevade jag ut i den mer vildvuxna delen av trädgården och plockade nässlor. Jag fyllde en stor och 2 mindre hinkar och fyllde sedan på med vatten. Nu har jag ställt dem på ett hemlig ställe så inte Mikael kommer åt dom.
För några år sedan hade jag en färdig sats nässelvatten och ställt den lite bak undan. När Mikael gick lite för nära hinken med röjsåget och blev bekant med den inte för trevliga doften blev jag förbjuden att göra nässelvatten igen. Så nu mer ställer jag undan hinkarna lite bättre.

När nässelvattnet har stått i några dagar späder jag 1 del nässelsaft till 10 delar vatten. Jag snor en sil från barnens sandlåda och silar saften ner i vattenkannan så nässlorna stannar i hinken. Nässlorna åker sedan på komposten.

Inga kommentarer: