lördag, juni 2

Putsa betonggrund till växthus

I dag har jag snyggat till ovansidan på skelettblocken genom att putsa med finbetong. På utsidan försökta jag få lite lutning på kanten så att vattnet lättare rinner av. Medans på insidan gjorde jag den mer plan för att kunna ställa saker på kanten.


Det var första gången, jag helt själv, pysslade med detta, vilket var lite nervöst till en början. Det var varmt ute och solen skulle efter lunch ligga på det nyputsade. Jag gjorde blandningen ganska lös, då mycket vatten snabbt skulle dunsta bort. Jag märkte att blandningen inte torkade så fort som jag först trott, vilket gjorde att jag kunde ändrade mitt arbetssätt lite. Istället för att lägga på betongen och snabbt få till den perfekta ytan, lade jag nu på bruket, droga av det lite snabbt och lät det sedan torka en stund. När det hade satt sig lite kunde jag komma tillbaks, väta på igen och forma och dra av ytan, med lutning som jag ville ha det med hjälp av en murarslev och en blöt handduk.


Ca 65kg finbetong gick åt och jag blandade allt med en borrmaskinsvisp i hink. Jag tog en sida i taget. Och gick i efterhand och vattnade för att det inte skulle bränna för fort och spricka. Jag är väldigt nöjd med resultatet.


Inga kommentarer: