lördag, juni 9

Solskyddande gardin till växthuset


Sähär gjorde jag en enkel solskyddande garding utan nål och tråd.


Du behöver:
Fiberväv, juteväv eller annat tyg/spets.
Häftapparat
Snöre
Sax
Tumstock
Pinne att hänga upp på (tex. bambu, armering, gardinstång, träpinne)

Beskrivning:
Sätt upp pinnen som gardinen ska hänga på så du kan mäta vilken längd gardinen ska ha. Jag valde att knyta gardinen tätt på pinnen och att den slutade ca 5cm innan golvet. Jag nyttjade hela bredden på fiberväven, 2,4m, då det inte gjorde något om det blev lite rynkigt.

Jag klippte till 35cm långa snören, böjde till en ögla som häftades fast med ändarna uppåt på gardinen. På tyget gjorde jag en liten vikning högst upp för att hållfastheten blir starkare genom 2 lager tyg. Första och sista öglan satte jag nära kanten. Resten fördelade jag ut, med hjälp av ögonmåttet på 20-25cm mellanrum.
 Sedan knöt jag upp dom på pinnen.

Inga kommentarer: