onsdag, maj 22

Strak, smutsig och myggbiten - Plantera ut kål

Ett, två, tre räknade jag, sedan sprang jag ut i myggsvärmen och planterade kålplantor.


Spetskål, blomkål, broccoli, grönkål, palmkål, brysselkål grön och röd hade jag förkultiverat i växthuset. Jag vände runt lite mer brunnen koskit på utplanetringsstället sedan mixade jag ner plantorna. I en bädd, där man kan gå runt, satte jag huvudsorter i utkant. Grön och palmkål satte jag i mitten. Ute med sarjen till kökslandet satte jag broccoli och olika sorter av brysselkål. Framför, mot gången satte jag spetskål och blomkål. Sedan tryckte jag ner ytterligare lite grönkål och palmkål. Jag blandade hej vilt och tänkte att det här blir snyggt. Och om jag sätter kål som bildar huvuden och blir stora i basen tillsammans med kål som växer mer på höjden borde jag kunna sätta dom tätare än vad man vanligtvis gör. Detta återstår att se.


Till sista vattnade jag och lade på en fiberduk över hela kökslandet.

Inga kommentarer: