fredag, maj 31

Perennrabatt vid stentrappan

För 2 år sedan fick vi ordning på stentrappan och sedan dess har ytan till vänster varit mest ogräs och blottad jord. Så med ytterst lite grävande, sågande och skruvande fixade vi ikväll till en rabatt.


Jag rensade ut det värsta ogräset och byggde ihop en sarj av några brädor.
På plantskolan hade jag köpt 5 säckar plantjord, 2 säckar kogödsel och 3 säckar barkmull. Dessa fyllde vi upp ytan med och blandade runt. Adam var en hejare med krattan.


Ytan blev drygt 2 kvm och svalde en hel del mer än vad jag hade trott. Så förkultiverade knölar av dahlia, anemoner och doftliljor åkte ner nästan alltihop. Sedan hade jag köpt tre små planor stäppsalvia. Kattmynta, prästkrage, en ormbunke och några små lavendlar fick också krypa ner i bädden. De står ganska trångt men hellre att jag får flytta på några än att det ska se tomt ut. Det är ju alltid svårt när det är nyplanterat att se hur mycket plats allt tar och vad som trivs och inte.


Inga kommentarer: