onsdag, april 4

Förkultiverar doftlilja och dahlia


Doftliljan har jag odlat innan och den doftar väldigt gott, precis som namnet antyder. Dahlia har jag aldrig drivit upp själv innan men jag fick en av mamma förra året som stod sig och var väldigt fin, bara jag inte glömde vattna.. Jag har sett och hört att man redan nu kan börja plantera dessa för en tidigare blomning så jag testar.


Jag planterade dom i större plastkrukor. Fyllde upp med jord, lade ner lökarna och knölen, sedan ytterligare ca 10 cm jord. Då snön inte försvunnit slängde jag på lite för att fukta jorden.  Då de ska stå ljus och svalt har jag ställt dom i glasverandan. Tyvärr pendlar temperaturen ganska kraftigt där, men det är ju ljus så jag gör ett försök. Nu ska jag hålla koll så jorden inte torkar ut, men inte vattna för mycket för än bladen tittat upp.



Snön har äntligen smält bort såpass att jag kunnat rulla in alla ljusslingor. Men granen är fastfrusen så den får stå några dagar till. Kan bli att jag tar fram sågen...

Inga kommentarer: