måndag, april 30

Mitt lilla grönsaksland tar form


Det belv en produktiv helg som startades tidigt i lördagsmorses med en kaffe på logtrappen. Till fåglarnas ivriga kvittrande och dagens uppvaknande satt jag en stund och samlade lite energi för dagens drabbning. Det skulle målas och byggas.


Brädorna är 170x22cm, målade med Falu slamfärg grå. Jag byggde en ytterram med den målade sdian utåt och klädde sedan insidan med målade brädor inåt. Då får jag både en snygg utsida och en snygg insida. På toppen ska det ligga en bräda likt bilden nedan till höger. Den ska klyvas i vinkel för att, förhoppnoingsvis, bli ett skydd mot sniglarna. Återkommer med bilder när jag kommit så långt.


Lite bilder på konstruktionen. Det gäller att tänka till lite når man ska klä både in och ut sida. Den ena regeln hamna på 22mm från kanten och på den andra sidan hamnade den på 50mm från kanten. Då fick jag till detta fina hörn. Reglarna jag andvänt är tryckta, 28x45cm, om jag inte kommer ihåg fel..

 

Jordhögen kommer från utgrävningen av växthusbygget. Ett gäng ungar hjälpte gärna till, en stund.. Sedan fick jag ta resten. Tur att man både är stark och envis.







Inga kommentarer: