fredag, april 20

Jag valde enkelheten.


Ena dagen tänker jag 3 stora djupbäddar och andra dagen har jag grävt upp en stor yta. Hur velig får man va??

Ja, det kan man undra. Det är som sagt många tankar som flyger nu och mycket som vägs för och emot. Grundkraven är att jag vill ha större odlingsyta, enkel hantering, flexibelt och snigelfritt. Allt detta får jag oavsett metod, men enkelheten i att göra en stor yta vann till slut.
För att få till det med de 3 odlingslådorna hade jag behövt höja marknivån mot åkern, då det sluttar en del. Mitt estetiska öga hade inte gillat om det ”lutade”, och det vägde till sist in ganska mycket. Det hade även gått åt väldigt mycket odlingsmaterial, såsom jord, kompost och gödsel, vilket jag inte har i dagsläget. Jag kände också att jag ställde lite för höga krav på mig själv med allt det byggande och iordningställande som hade blivit med 3 bäddar.

Så jag börjar lite enklare med en större yta, fyller upp med det odlingsmaterial jag har, så får vi se hur det blir. Här kan jag också lättare minska eller öka ytan till nästa år.

Inga kommentarer: