tisdag, maj 8

Nu är det satt och sått


I helgen var målet att få satt potatisen och börja så i den nya köksträdgården.









Tydligen så hade jag inte stämt av höjderna på alla sidor så när jag började i lördags fick jag lägga någon timma på att få hela lådan i våg så jag kunde stänga ”dörren”. Det blev en hel del irritation och frustration men efter att ha höjt hela sarjen, lite till, i nedre ändan fick jag ihop det riktigt bra. De sista brädorna sågades, målades och kom på plats. En rad med marksten lade jag under "dörren". "Dörren" är en bit av sarjen som man kan lyfta av för att komma in med tex. en skottkärra. Tanken är annars att man kliver över kanten för att komma in i köksträdgården. Min förhoppning är att på såvis minnimera risken att en snigel ska komma in.. Så nu är det bara överliggaren och något slags snigelskydd som ska till. Och att det ska börja gro och växa såklart!
Jag och Adam var och hämtade koskit som jag sedan vände ner i jorden. Det blev endel grävande/ jordförflyttande för att få till layouten på alla bäddarna. Ett tag kändes det som jag hade väldigt mycket jord, vilket var ett oerhört angenämnt problem, så jag fyllde i dikena som var på utsidan kanten också. Helt och snyggt blev det.
I de gångar jag har mellan bäddarna fyllde jag med grovt spån, som vi samlat ihop från vedklyvningen. Sedan kunde vi äntligen sätta vår potatis och lök. Så morötter, rucola, mangold, spenat, dill och solrosor. Alla mina förkultiverade kålplantor fick äntligen flytta ut. Allt vattnades och bäddades sedan in i ett täcke av fiberduk.


Från altanen kunde jag sedan sitta och se ut över mitt dagsverk, njuta av fågelsång, värme och solnedgång. Sedan var det dax för en dusch..

Inga kommentarer: