söndag, maj 13

Mitt Växthus; Grund till Växthus Odla 11,4m2

Nu är grunden gjuten!

Det har varit en hel del svett och tårar de sista dagarna, men nu känns det bra! Svärfar skulle hjälpa mig med grunden i går, men det behövdes hjälp med lite mer.. Förarbetet i fredags gick inte helt enligt plan så det var några timmar mer än vi räknat med.


Dessa skalblock använder jag till min grund. Man placerar ut dom och armerar sedan och gjuter i dom. Man kan sedan putsa dom men jag tror inte jag kommer göra det.
För att få till hörnen kapade jag på den ena stenens långsida, bort den andra stenens bredd. På den stenen fick jag även kapa i mellanväggen för att kunna få ihop stenarna. Den andra stenen räckte med att ta bort det ena hörnet av långsidan, fram till mellanväggen, för att få de att passa bra ihop.



Att såga med en rondell var något jag aldrig gjort tidigare. Jag har häller aldrig hört en gott ord om att just såga med den så startpositionen var kanske inte den bästa. Det tog några timmar av mental uppvärmning för att tillslut komma till skott. Den är tung, skev att hålla i och väldigt stark. Så stå bredbent ifall den kastar, var tipset jag fick. Tack, tänkte jag, och kände mig inte ett dugg lugnare.. Men sågningen gick bra. Det blev ganska raka snitt och jag tog det lugnt får att undvika kast och känna att jag hade kontroll över såget. Lastar sedan upp stenen i skottkärran, kör tillbaks dom till byggplatsen och placerar ut. Där och då ville jag sjunka lite genom jorden. 5 av 8 sten var felsågade! Jag tyckte väl att det hade varit lite för enkelt att räkna ut hur jag skulle såga dom. Men i beräkningen hade jag inte haft med att jag inte kunde vända stenarna uppochner på.. Att ladda om och såga igen gick denna gången lite fortare, men frågan var nu om stenen skulle räcka. Men det var en fråga jag ganska snabbt sköt åt sidan, det ordnar sig. Hur svårt kan det vara att åka och köpa fler. (Jag kollade för säkerhetsskull att bygghandeln var öppen på lördagen).

Så mycket längre kom jag inte på fredagskvällen utan siktade in mig på att starta tidigt nästkommande morgon.

Klockan 8 var när jag satte i gång på lördagen. Jag fick mätt ut så hörnen kom på plats. Det blev till att kratta och bulta om lite makadam för jag trodde nog att det skulle bli större.. Jag tyckte skalblocken var svåra att få raka på bara makadammen så jag tog lite 0-18 grus och stockade på för att jämna av det bättre. Jag har byggt ganska många meter betongblocksmur, och är om jag får säga det är jag bra på att få det i våg. Men då våra murar börjar och slutar på olika ställen gör det inget om det skulle bli någon centimeter fall på några meter. När man ska göra en fyrkantig grund är det inte okej med fall längs vägen..Svärfar dök upp när jag nästan var runt, så vi hjälptes åt det sista och började sedan placera ut blocken. 


Min plan var att vi skulle gjuta en plan slät mur och sedan lägga på växthusramen och skruva fast den. Hade jag läst beskrivningen lite bättre hade jag sett att det följde med längre järn som man skruvade fast i hörnen och längs sidorna för att sedan kunna gjuta ner i betongen. Så när vi plockade fram ramen, för att se så den passade, innan vi millimetriskt började väga in alla sten, hittade vi dessa förankringsjärn och jobbet blev då lite enklare. Vi skruvade ihop ramen med järnen i hörnen. Borrade hål och skruvade på ett extra ben på varje långsida. Där dörren ska sitta finns det ingen ram, så vi skruvade fast en bräda för att få till dom rätta måtten.
Sedan sänkte vi ner benen i skalblockens hål. Wohoo, inte ett ben hamnade på en mellanvägg! Vi böjde ut benändarna, så de fäster bättre i gjutningen.
Nu lade vi i armeringen, vilket var lite trångt och trixigt. Vi vägde av ramen, och här var det bra att vi gjort ett sådant gediget underarbete. Mellan skalblocken och ramen lade vi trästickor, ca 4mm höga, som vi fick genom att slakta en gammal list. I ena hörnet fick vi lägga dubbelt annars stämde det väldigt bra med en runt om hela.


Det sista vi gjorde innan vi började blanda cement var att skotta upp grus och makadam runt stenarna så de inte råkade vingla iväg när vi fyllde på med bruket. I några av skalblockens hålor fyllde vi till hälften med ren makadam för att slippa blanda så mycket cement. Hålorna där benen stod gjöt vi sist, för att kunna påverka om det hänt något med höjderna efter lite isparkningar och hantering. Gjutningen tog ändå sin lilla tid. Vi började vid 15 och var klara strax innan 19. (Då hade vi visserligen hunnit med en snabb kaffe och glass också.) Cement, makadam, sand och vatten blandade vi till och skyffla ner. Det var lite trångt och jag var hela tiden med och torkade bort spill på ramen så den inte skulle bli ful.


På söndagsmorgon ser det ut såhär. Här ser man brädan som jag skruvade fast i dörröppningen för att ha koll på bredden. Det underlättade mycket när man skulle väga in dom korta delarna mot varandra. Alla trästickor ska bort nu och det kommer bli till att putsa till ovansidan. Men då kan jag skruva av ramen för att komma åt bättre och slippa riskera att den blir repig och kladdig. Eller så låter jag den sitta kvar och putsar lutning från ramen så det inte blir ståendes vatten. Utfallet återstår att se.


Inga kommentarer: