onsdag, maj 30

Odlingslådor till växthuset

Jag fick en kväll helt för mig själv. Mikael jobbar borta och barnen är hos mamma. Då vill jag inget hellre göra än att fortsätta med mitt växthus. Att bygga odlingslådor står nu på tur.


Jag kommer ha en djupbädd på hela bakre gaveln samt två mindre på var sin sida när man kommer innanför dörren. De kommer var ca 2 glasrutor långa. Lådorna målar jag svarta för att matcha med växthusets stomme. Jag använder mig av Falu rödfärg svart.
 

Virket jag använder är 120x22mm finsågat och 45x45mm reglar i hörnen. Lådorna blir 4 brädor höga. På odlingslådan mot bakre gaveln kommer jag länga hörnreglarna i bakkant och sätta en snedslå från det låga, främre hörnet och upp mot den bakre hörnregeln. På toppen tänker jag sedan lägga ett hyllplan, för att kunna nyttja höjden bättre. Tanken är att hyllan ska liva med den svarta vågräta profilen som är i stommen till växthuset. Hyllan ska kunna plockas ned vid behov.

Inga kommentarer: