måndag, juli 9

Dillstekt torsk med broccolipesto

Att få botanisera i sin trädgård inför lunchen ger mig både med inspiration och råvaror att skapa något gott. Denna gången fick jag med mig basilika, dill och små squash.


Broccolipesto (2-3 port)
Ca 200g broccoli
1 avokado
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl riven permesanost
eller annan god ost
10-15 basilikablad
2 msk
olivolja
Salt

Dela ner och koka broccolin i lätt saltat vatten, 5-10min.
Rosta solrosfrön i en torr stekpanna med salt. 
Häll av broccolin och låt den kallna lite. 
Mixa ihop kokt broccoli, avokado, ost, basilika och olivoljan. Vill man ha en slät pesto så mixa med solroskärnorna direkt. Man kan även behöva mer olja då. Vill man, som jag, ha en ruffigare röra med lite bitar och tuggmotstånd så mixa snabbt ihop den och vänd i solroskärnorna det sista. Squashen delade jag på längden, saltade och stekte i smör och olivolja. Torsken saltades och fick några droppar citronsaft över sig innan stekning i smör och olivolja. Jag slängde även med några dillvippor i pannan när jag stekte fisken. Innan jag stängde av spisen slängde jag ner några små, små sommarkantareller vi hittat. Och vände runt de lite snabbt i smöret som var kvar.



Detta serverades med majonnäs och toppades med mer rostade solroskärnorna.


Inga kommentarer: