torsdag, oktober 18

Sätta tulpan och krokuslök inför våren

Nu är bästa tiden att sätta sina tulpan och krokuslökar för blommning till våren.


Lökarna sätter jag ca tre gånger lökens höjd ner i jorden. (Är löken 5cm hög sätter jag den
på ett djup av 15 cm). När jag lagt jord i krukorna strösslar jag lite benmjöl över ytan
innan jag sätter ner mina lökar.

I några krukor mixar jag sorter och använder mig då av lassangemetoden. De störe lökarna lägger jag först, fyller på med jord, gödslar, lägger nästa lager lök och fyller upp med jord.Man kan varav fler lager än ett. Metoden kan man använda sig av om man vill ha en längre blommning. Då mixar man sorter som blommar vid olika tidpunkter. Tex. en tidig snödroppe, en senare tulpan. Om man väljer växter som blommar samtidigt får man en fin mix av vårblommor, som en bukett.


Efter att löksättningen är klar vattnar jag igenom och låter de stå ute i skyddat läge ett tag,
innan jag bär in dom i ladugården. I ladugården ställer jag dem för att inte mer vatten skall
komma till under vintern. Risken är att de ruttnar bort om de står för blött.
I februari/mars ställer jag dom vid ladugårdsfönstret och vattnar på med lite försiktigt,
så de börjar vakna till liv. Vill man kan man ta in dom och dår går tillväxten ännu fortare,
men det har jag inte testat själv.

Jag har satt mycket gult iår, tulpan "Tarda", Narciss "Carlton" och "Hawera" samt den isblå krokusen "Blue Pearl". Nu längtar jag lite extra till våren. 
 

Inga kommentarer: